Trešdien, 29.oktobrī, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes (LOTLP) sēdē tika apspriesti vairāki Latvijas ostām svarīgi jautājumi, kas saistīti ar dzelzceļa infrastruktūras sakārtošanu un modernizāciju, informē Ministru kabineta preses dienests.
VAS „Latvijas Dzelzceļš” (LDz) pārstāvji informēja padomes dalībniekus par aktuālajiem dzelzceļu infrastruktūras attīstības projektiem un to gaitu – otrā sliežu ceļa būvniecība posmā Skrīveri – Krustpils, Šķirotavas stacijas šķirošanas uzkalna modernizācija, signalizācijas modernizācijas projekts u.c. Dzelzceļa infrastruktūras uzlabošanas projektu mērķis ir veicināt tās kvalitāti, tādējādi ļaujot palielināt infrastruktūras caurlaides spēju un satiksmes drošību, kā arī nodrošināt konkurētspējīgus infrastruktūras pakalpojumus pārrobežu transporta koridoros.
Tāpat LDz informēja par Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta ieviešanas gaitu. Pašlaik notiek skiču projekta izstrāde, ko plānots pabeigt šī gada laikā. Šobrīd, ņemot vērā kravu apjomus lielajās ostās, kā arī LDz finansiālās iespējas, primāri projekta ietvaros paredzēts fokusēties uz dzelzceļa līniju elektrifikāciju virzienos uz Rīgas un Ventspils ostām. LDz uzsvēra, ka, ņemot vērā salīdzinoši nelielos Liepājas ostā apstrādāto dzelzceļa kravu apjomus, projekta īstenošana šajā virzienā varētu nesniegt atbilstošu finansiālo atdevi un tādējādi negatīvi ietekmēt infrastruktūras maksu dzelzceļa pārvadātājiem. Padomes sēdē tika pieņemts lēmums LDz organizēt sanāksmi ar Latvijas lielajām ostām, pašvaldībām un citām iesaistījām pusēm, lai analizētu projekta ekonomisko ietekmi un pamatojumu, tostarp izvērtējot ģeopolitiskos aspektus, prognozējamos kravu apjomus, kā arī elektroenerģijas tirgus tendences un citus faktorus.
Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta direktora vietnieks Māris Riekstiņš klātesošos informēja, ka jautājums par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansēšanas mehānismu tiks skatīts vienlaikus ar tiesību akta projektu par Direktīvas 2012/34/ES prasību izpildi un tādu izmaksu aprēķināšanas kārtību, kas radušās, apkalpojot vilcienu satiksmi. Ņemot vērā, ka aizkavējusies attiecīgo Eiropas Savienības normatīvo aktu izstrāde, paredzams, ka to varēs uzsākt pēc 2015.gada februāra.
Savukārt Finanšu ministrijas (FM) pārstāvji informēja klātesošos, ka pašlaik nav saredzams risinājums samazināt nodokļu un nodevu parāda nokavējuma naudas likmi, jo tas varētu negatīvi atsaukties uz nodokļu nomaksas disciplīnu. Kā alternatīvu FM piedāvā izskatīt iespējas noteikt ierobežotu nokavējuma naudas aprēķināšanas termiņu. Uzsverot Latvijas tranzīta koridora un loģistikas pakalpojumu piedāvājuma konkurētspējas saglabāšanas nozīmību, padomes dalībnieki vienojās, ka FM turpinās konstruktīvu diskusiju ar nozares dalībniekiem, tostarp asociācijām, par iespēju diferencēt nokavējuma naudas aprēķinu, izskatot visus ietekmējošos apstākļus, ļaunprātīgus nodokļu nomaksas kavējumus, kā arī salīdzinājumu ar kaimiņvalstu metodiku.
LOTLP ir valdības izveidota institūcija, ko ierasti vada Ministru prezidents. 29.oktobra sēdi vadīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Padome piedalās nozares politikas veidošanā, noteiktā kārtībā sniedzot priekšlikumus un atzinumus valdībai un citām institūcijām.